Rondreis Indonesië: van Java naar Bali in 3 weken

In mei maakte ik samen met mijn vriend een rondreis door Indonesië van Java naar Bali in drie weken tijd. Van groene theeplantages en een vulkaanbeklimming tot prachtige stranden en tempels: het was een geweldige vakantie!

De voorbereiding: rondreis Indonesië van Java naar Bali uitstippelen

Onze rondreis Indonesië, waarbij we van Java naar Bali reisden, startte in Jakarta. Er is me een paar keer gevraagd waar wij onze reis hadden geboekt, maar we hebben alles tijdens deze vakantie zelf geregeld. Met Google, Tripadvisor en de Lonely Planet kom je een heel eind! Bovendien heb je dan zelf meer de touwtjes in handen en kun je precies bepalen welke locaties je wilt bezoeken en welke niet.

Bestemming #1: Bogor (West-Java)

Vanaf het vliegveld in Jakarta bracht de DAMRI-bus ons in zo’n twee uur naar Bogor, een stad die íetsje afweek van onze verwachtingen… We bezochten hier Kebun Raya, de botanische tuinen. Hartstikke mooi, maar tegelijkertijd ook ontzettend druk – net zoals de stad zelf. Achteraf gezien was Bogor eigenlijk de enige bestemming die we wel hadden kunnen overslaan.

Bogor in Indonesië
Kebun Raya

Bestemming #2: Bandung (West-Java)

Ook Bandung is met zijn vier miljoen inwoners (en minstens zoveel scooters) een drukke en chaotische stad – typisch Azië, dat dan weer wel. We kwamen hier echter niet voor de stad, maar voor de omgeving: via Jack Tour boekten we een dagtrip naar Kawah Putih, een prachtig kratermeer op ruim 2400 meter hoogte. Dit was zo’n toffe ervaring! De kleur van het water en de dampen die erboven hangen waren fascinerend. Daarna bezochten we nog een theeplantage, plukten we zelf aardbeien bij een kwekerij en lunchten we met een geweldig uitzicht op de groene heuvels en velden. Eén van de hoogtepunten tijdens onze rondreis Indonesië van Java naar Bali.

Rondreis Indonesië Kawah Putih
Kawah Putih
Kawah Putih in Indonesië
Kawah Putih op Java
Aardbeienplantages nabij Bandung
Omgeving van Bandung
Theeplantages bij Bandung

Bestemming #3: Jogjakarta (Midden-Java)

De volgende dag reisden we door naar Jogjakarta. De treinreis duurde zeven uur, maar we verveelden ons niet: de mooiste rijstvelden en vergezichten trokken aan ons voorbij. Eenmaal aangekomen lieten we de stad gelijk achter ons en vertrokken naar een klein dorpje. We hadden namelijk een bungalow geboekt midden in de groene rijstvelden – en daar kregen we geen spijt van! Janur Bungalow is een prachtige plek, gerund door hele positieve mensen. Zij namen ons mee naar een dorpje, waar we een inkijkje kregen in het Indonesische leven. Er was geen enkele andere toerist te bekennen. In tegenstelling tot de attractie waar we eigenlijk voor kwamen: de Borobodur, een boeddhistisch (en flink toeristisch) tempelcomplex. Westerse bezoekers waren hier schaars, waardoor wij zelf voor de meeste lokale toeristen de grootste bezienswaardigheid waren!

Rondreis Indonesië Borobodur
Borobodur
Borobodur, Java, Indonesië
Jogjakarta, Indonesië
Platteland van Jogjakarta
Janur Bungalow
Ontbijt bij Janur Bungalow
Waisak Day in Indonesië
Lampionnen tijdens Waisak Day

Bestemming #4: Bromo (Oost-Java)

Tijd voor de volgende bestemming: op naar Mount Bromo. Twee taxiritjes, een treinreis en vele uren later arriveerden we in een klein dorpje vlakbij de vulkaan. Hier gingen we al vroeg naar bed, want de jeep zou ons om 03:00 uur al ophalen. En ondanks dit vroege uur waren we bepaald niet alleen… in het donker konden we de koplampen van de vele jeeps goed zien. Gelukkig waren wij er als een van de eersten en konden we een mooi plekje bemachtigen voor de zonsopkomst. Koud was het wel, dus mijn gehuurde jas kwam goed van pas :-). Na de zonsopkomst bracht de jeep ons naar de krater toe. Het was even een flinke klim, maar dan heb je ook wat: het uitzicht was prachtig. De krater zelf was niet zo goed afgezet, dus als je struikelde zou je er zo in kunnen glijden… ik bleef voor de zekerheid maar op gepaste afstand. Maar wat een toffe ervaring!

rondreis Indonesië Bromo
Zonsopkomst Bromo vulkaan
jeep Bromo Indonesië
In de jeep naar de Bromovulkaan
Krater Bromo vulkaan
Krater
Een flinke klim!

Bestemming #5: Ubud (Bali)

Bromo Ecotourism, waar we ons tripje bij hadden geboekt, bracht ons de volgende dag terug naar Soerabaja. Hier vertrok onze vlucht naar Bali. Eindelijk tijd om te relaxen na een actieve week op Java! Of toch niet… de eerste dag in Ubud was ik namelijk ziek (de ‘Bali Belly’ schijnt een ding te zijn). Na een bezoekje aan de dokter ging het beter en huurden we een scooter – de beste manier om de omgeving van Ubud te verkennen, met prachtige groene rijstvelden en tempels. Van Ubud zelf hadden we door alle goede verhalen hoge verwachtingen, en het was absoluut een leuke stadje, maar door de vele toeristen voelde het niet heel erg authentiek meer.

rondreis Indonesië Ubud
Tempel in Ubud
Ubud, Bali
Omgeving van Ubud
Offerstukje

Bestemming #6: Pemuteran (Bali)

Een grotere verrassing vonden we onze volgende bestemming: Pemuteran, in het noorden van Bali. We verbleven in Taman Selini, een superfijn hotel aan het strand. Vlak voor het hotel kun je meteen gaan snorkelen. Met het Coral Restoration Project proberen ze al enige jaren om het koraalrif voor de kust van Pemuteran te herstellen. Ook boekten we een snorkeltour naar Menjangan Island, naar het schijnt een van de mooiste snorkelplekken ter wereld. En het was inderdaad prachtig! Helaas ben ik geen zeeschildpad tegengekomen (een mens mag altijd hopen), maar ik heb wel allerlei mooie vissen, zeesterren en een rog gezien. Ook bezochten we het Turtle Project, waar (gewonde) zeeschildpadden en hun eieren worden opgevangen tot ze weer teruggezet kunnen worden in zee. Klein, maar een mooi initiatief om te bezoeken.

rondreis Indonesië Pemuteran
Turtle Project
Turtle Project, Pemuteran
Taman Selini op Bali
Taman Selini
Pemuteran, Bali
Strand in Pemuteran

Bestemming #7: Sanur (Bali) via Munduk en Ulun Danu Bratantempel

Tijdens het ritje van Pemuteran naar Sanur nam onze taxichauffeur ons mee naar een waterval in Munduk en de Ulun Danu Bratantempel, erg mooi! Enkele uren later kwamen we aan in Sanur, een kustplaatsje vlakbij Kuta en Denpasar. Hier hing weer een heel andere vibe: meer toeristen, dus ook meer winkels, restaurants en ligbedden op het strand. Wel een aanrader: voor slechts €5 kun je hier een uur lang worden gemasseerd, heerlijk! De volgende dag vertrok vanuit Sanur onze boot naar de laatste bestemming: Nusa Lembongan.

Ulun Danu Bratantempel
Waterval in Munduk, Bali
Waterval in Munduk
Rondreis Indonesië Sanur
Strand van Sanur

Bestemming #8: Nusa Lembongan (vlakbij Bali)

Over dit eiland hadden we al veel goede verhalen gelezen en die bleken gelukkig helemaal waar. Wat een fijne plek! Nusa Lembongan is klein: in een half uurtje tijd kun je van de ene naar de andere kant van het eiland rijden. Auto’s kom je hier niet tegen, wel scooters en speciale ‘toeristenwagentjes’. Met een scooter verkenden we dan ook de highlights van het eiland, zoals Devil’s Tear, de zeewierfarms, Sunset Point en de vele witte zandstranden. Ook bezochten we het kleine zusje van dit eiland, Nusa Ceningan. Er valt hier zoveel over te vertellen, dat ik er een aparte blog aan heb gewijd (je leest ‘m hier).

rondreis Indonesie Nusa Lembongan
Uitzicht Nusa Ceningan
Devil's Tear op Nusa Lembongan
Devil’s Tear
Strand op Nusa Lembongan

Terugblik: het verschil tussen Java en Bali

Voor ons gevoel bestond onze rondreis Indonesië van Java naar Bali echt uit twee verschillende delen. Java en Bali zijn zo verschillend van elkaar! Op Java kwamen we, zeker in het begin, weinig andere Westerse toeristen tegen. We waren meestal zelf een bezienswaardigheid en zijn ontelbaar veel keren op de foto gegaan met locals. Zo moet het dus voelen om beroemd te zijn ;-). Op Bali zijn er meer dan genoeg toeristen en val je totaal niet meer op. Ook de restaurants en voorzieningen zijn daardoor een stukje beter. Dat was best fijn, maar heeft natuurlijk ook een keerzijde: juist op Java hebben we voor ons gevoel meer authentieke ervaringen opgedaan, terwijl Bali veel meer is ingesteld op toerisme.

Platteland van Java: heel anders dan het toeristische Bali

Een ander verschil is natuurlijk religie: Java is overwegend islamitisch en Bali juist hindoeïstisch. Op Java voelde ik me dan ook prettiger wanneer ik lange (gelukkig luchtige) zomerbroeken droeg, omdat alle andere vrouwen helemaal bedekt over straat gingen. Dat had ik van tevoren al wel verwacht, dus daar had ik rekening mee gehouden toen ik mijn backpack inpakte. Op Java hoor je dan ook meerdere keren per dag de luidsprekers van de moskeeën – dus ook midden in de nacht om 04:30 uur! Het verschil in religie zie je ook terug in de architectuur. Overal op Bali kom je hindoeïstische tempels tegen – niet alleen de openbare tempels, maar ook de talloze privétempels die mensen met hun eigen familie delen.

Kortom: Java en Bali behoren allebei tot Indonesië, maar zijn compleet verschillend. Juist door deze twee plekken te combineren tijdens onze rondreis Indonesië, hebben we een hele bijzondere vakantie gehad en zoveel mooie ervaringen opgedaan. Ik zou een rondreis Indonesië van Java naar Bali iedereen aanraden!